Resultat 2016

Samlet stilling 2016
Onsdagssejladserne sæsonen 2016

Så gik sejlsæson 2016, og det må konstateres, at det endnu engang var en bedre sæson end den forgående gode sæson – det gennemsnitlige antal startende både er steget med 15,81 % i forhold til 2015 sæsonen. Stigningen af antallet af startende både var ikke så høj som sidste sæson, men vi er nu oppe på gennemsnitlig 5,4 startende mod 4,6 startende både i 2015, det er svært at få armene ned. Der var igen i år flest startende både sidst på sæsonen.
Hvis vi ser på antallet gennemsnitligt startende både, så er det altså fortsat stigende, stadig langsomt – men som nævnt – der var over hele sæsonen gennemsnitlig 5,4 både der startede, det er ikke så ringe endda.
Der var planlagt 19 sejladser og der blev afviklet 17, det vil sige at der kun var to sejladser der ikke blev afviklet pga. dårligt vejr, så selv vejrguderne er med os.
Igen i år har Gitte været den retfærdige dommer og den der har styret arrangementet i klubhuset efter sejladserne, med friskbagt brød, smør og marmelade eller en kage, men også Formand Mogens er mere end parat til at træde til når Gitte er optaget andre steder og han er efterhånden blevet en hærdet dommer.
I år har der virkeligt været kæmpet om pladserne ude i bugten og omkring den lille ø Lindholm – alle har kæmpet hårdt for at bevare deres pladser på ranglisten. De fem øverste placeringer har således fordelt sig som herunder:
1) ”Kompromis” og ”Lyn1” med Lars og Søren ved roret
2) ”Fair Lady” med Anders ved roret
3) ”Aglaia” med Inger ved roret
4) ”Chandelle” med Bendt ved roret
5) ”Carina” med Allan ved roret
Der er altså ingen tvivl om, at der er blevet kæmpet for at holde sin plads i rækken, og man skal ikke blive væk fra nogen sejladser, så kommer der en anden og tager ens plads.
Vi er for tiden 14 tilmeldte både, men det kniber stadig med besætninger så vi kan få alle ud. Der har dog i år flere gange været både 7 og 8 både på vandet – helt vildt. Antallet af besætningsmedlemmer er alligevel stigende, og der er flere der er begyndt at sejle igen, vi mangler blot flere unge (yngre).
Hovedkapsejladsen var efter min mening en succes, igen med mange gaver fra vores sponsorer. Vejret var lidt af det hele, regn, sol og blæst, altså langt fra det metrologerne havde forudsagt. Banen var onsdagssejladsernes bane 1, 2 gange og det vil den også være i fremtiden, det er en passende distance der passer de fleste. Runding af en udlagt bøje i havnen blev gentaget igen i år og det er efter min mening stadig fint at have alle bådene til at vende rundt midt i havnen så får også tilskuerne på land noget at se på.
Hovedkapsejladsen mærkerundinger blev markeret med numre, som der var refereret til på det udleverede kort og der var ingen klager – i hvert fald ikke til mig. Vi bør i øvrigt tænke på om ikke vi skulle have en ”udråbt” fotograf næste år, rygterne vil vide at Claus skulle have taget mange billeder?
Fra udvalgets side ønsker vi medlemmerne en rigtig god vinter og vær så venlig at sætte et kryds i kalenderen den 3. Maj 2017 – for der afvikles første onsdagssejlads dette år og husk, der er mødepligt

Onsdagsudvalget

Sejlklubben Møns hjemmeside